探索1930至1940年代香港映画 (英语版) Exploring Hong Kong Films of the 1930s and 1940s (1930年代と1940年代の香港映画を探る) Part 1: Era and Film History / Part 2: Genres · Regions · Culture
242ページ
英语、中国语
2022年
Part 1: Era and Film History 978-962-8050-77-2
Part 2: Genres · Regions · Culture 978-962-8050-78-9
Hong Kong Film Archive
映画史の記録は、映像を含む一次資料の喪失と戦う困難な作業である。香港電影資料館 / Hong Kong Film Archiveは設立以来、アーカイブとして資料を発掘?保管するのみならず、香港映画史における様々な課題や研究テーマについて学術書の編纂?出版事業をも携わってきた。2021年1月、開館20周年を祝う一連の企画の一環として、「サイレントからサウンドへ: 1930年代と1940年代の香港映画」と題したが香港電影資料館で開催され、世界各地から集まった香港映画研究の第一線で活躍する研究者が、二日間にわたって非常に内容が充実した研究発表を行った。シンポジウムの内容を、中国語の書籍『探索1930至1940年代香港映画』(上篇:時代與影史、下篇:類型、地域、文化) にまとめて2022年に出版されている。さらに、より多くの読者に読まれるよう、英語版Exploring Hong Kong Films of the 1930s and 1940sも电子図书として出版され、现在、中国语版とともに香港电影资料馆のホームぺージからできるようになっている。
目次を见て分かるように、上下二册と分けられる本书の内容が非常に多岐にわたるため、すべての章の内容について详细に绍介することが困难である。下记に二册の本の概要についてそれぞれ绍介する。
「Part1: 時代と映画史」では、この時代の香港映画产业はさまざまな要因からどのような影響を受けたか、そして映画製作者が戦争という危機の時代にどのような運営戦略を調整し、創造的な仕事を続けたかを探った。香港の映画产业は早くも1910年代から存在していたが、产业として栄えるようになったのは1930年代以降のことである。この最初の黄金期は世界が戦争に巻き込まれていく時代とも重なる。中国本土で抗日戦争が始まった後、本土から流入してきた映画人や資金など吸収しながら、香港で数多くの映画が製作されていた。一方、1941年12月に日本に占領された後、香港における日本人による上映および映画製作の活動について、これまで不明瞭なところが多かった。筆者が執筆した章Japanese Film Viewership and Filmmaking in Hong Kong in the 1930s and 1940s/Han Yanliは、日本側の一次資料を駆使し、日本占領期における香港映画業界の全容ないし当時の香港で製作された映画の具体的なテキストまで詳細に究明した。
「Part2: ジャンル?地域?文化」では、当時製作されたさまざまな映画ジャンルを探求し、映画の芸术的および文化的価値を分析した。当時の映画は人々に娯楽として提供されただけでなく、独特なジャンル「国防映画」から時代劇、さらに、女性を主人公とした武侠映画や大衆に感情的なはけ口を提供した風刺コメディなど、多様な映画が製作されていた。これらの作品から、戦後に繋がる香港映画の発展の可能性が見え隠れている。また、当時、香港の映画产业は中国本土と密接な関係があっただけでなく、海外市場も意識した映画製作は、香港映画がその初期からグローバル性を備えていたことを示した。
本书は、开馆20周年を记念するための画期的な出版物として、香港映画研究にとって必読する基础文献の一つになっている。
(紹介文執筆者: 総合文化研究科?教养学部 教授 韓 燕麗 / 2023)
本の目次
Part1: Era and Film History
'Silent Films or Talkies?’ On the Importation, Production and Reception of Sound Films in China in the 1930s/Ching May-bo,Ye Ruihong
From Silent Films to Talkies :Rediscovering Moon Kwan Man-ching/Stephanie Chung Po-yin
Lo Ming-yau and The United Photoplay Service Limited in the 1930s:Ideals and Setbacks of the Affiliate Management System/Lee Pui-tak
From Vertical Integration to Horizontal Alliances: A Preliminary Discussion on the Business Strategies of Unique's Hong Kong Studio and Nanyang Film Company/May Ng
Responding to Challenges: The Production Strategy of Nanyue Film Company /Stephanie Ng Yuet-wah
Dilemma and Metamorphosis in Hong Kong Film After the Outbreak of the War of Resistance(1937-1941)/Law Kar
The Dialectics of Region and Country: Hong Kong National Defence Films and the Formation of a Cultural Community/Chiu Kit-fung
A Preliminary Study on Documentary Films Made in Hong Kong in the 1930s /Lee Daw-Ming
1930s and 1940s Hong Kong Cinema and Japan/Kinnia Yau Shuk-ting
Japanese Film Viewership and Filmmaking in Hong Kong in the 1930s and 1940s/Han Yanli
Dialect, Politics, and the Media Mobilisation of Leftist Filmmakers: A Discussion of Criticisms of Cantonese Films in Hong Kong Ta Kung Pao (1948-1950)/Su Tao
The Beginnings of Yung Hwa and Post-War 1940s Hong Kong Cinema /Kwok Ching-ling
The Disunity of Body and Soul: Border-Crossing Anxieties in the First Post-War Hong Kong Song-and-Dance Film Portrait of Four Beauties/Timmy Chih-Ting Chen
Glimpses of 1940s and 1950s Film Production and Distribution from the Tai Ping Theatre Collection: The Orphan's Rescue as Case Study/Priscilla Chan
Part2: Genres · Regions · Culture
The Arrival of Sound the Sound of War Ernst Lubitsch and Cantonese Opera Films of the 1930s: On Romance on the Stage and The General of Dragon City/Yung Sai-shing
Genre, Socio-Cultural Identity and Artistic Value: An Exploration of Hong Kong’s National Defence Cinema in the Pre-Occupation Era/Stephen Sze Man-hung
Nüxia in a Migrating Jianghu: Yam Pang-nin and Wu Lai-chu in 1940s Hong Kong/Yau Ching
Representations of History on Film: A Brief Exploration of Hong Kong Historical Costume Dramas of the 1930s and 1940s/Joyce Yang
Zhou Xuan and Chen Gexin’s Hong Kong Films in the Late 1940s /Yu Siu-wah
Memories of the Past, Reflections on the Self, Historical Retelling and Projection: An Exploration of Flashbacks in the Narrative Art of Hong Kong Post-War Mandarin Cinema/Lau Yam
Hong Kong Film Directors and Their Shanghai Connections Prior to the Japanese Occupation of Hong Kong/ Po Fung
Song of Life: Maternal Melodrama and Early Cantonese Cinema-A Preliminary Study from Records in the New York State Archives/Kenny Ng
Hong Kong's ‘Tolstoy Vogue': A Preliminary Study of Hong Kong Cinema in the 1940s and Adaptations of Resurrection/Mary Wong Shuk-han
Some Observations on Film Archaeology of 1930s Hong Kong Films/Lo Wai-luk
関连情报
香港電影資料館の下記リンクより本書 (中国語版、英语版) をPDFフォーマットにてダウンロード可能
電子出版物 - 香港映画資料館 / Electronic Publications
シンポジウム动画:
探索1930至1940年代香港電影 上篇 Exploring Hong Kong Films of the 1930s-1940s Part 1 (香港電影資料館 Hong Kong Film Archive | YouTube 2021年10月4日)
探索1930至1940年代香港電影 上篇 Exploring Hong Kong Films of the 1930s-1940s Part 2 (香港電影資料館 Hong Kong Film Archive | YouTube 2021年10月27日)
书籍绍介:
'Exploring Hong Kong Films of the 1930s and 1940s' published, exploring development and transformation of HK films (點新聞-dotdotnews Hong Kong 2022年5月10日)
From Silent to Sound—Hong Kong Films of the 1930s and 1940s” Symposium (『Hong Kong Museum Journals / 香港博物館期刊 | 電影』Volume 3, p.152-153 2022年)